Team Building – jak zbudować zgrany zespół

Współcześnie wiadomo, że atmosfera w pracy ma bezpośrednie przełożenie zarówno na efektywność pracowników, jak i na całokształt działalności firmy. Warto postawić na team building nie tylko po to, aby firma stała się przyjaznym miejscem do pracy. To przede wszystkim inwestycja w rozwój i sukces marki.

Team building – co należy o nim wiedzieć

Współpracownicy spędzają ze sobą znaczną część dnia. Ważne jest nie tylko to, aby każdy z nich utożsamiał się z firmą, ale także to aby mieli świadomość, że łączy ich wspólny cel i potrafili ze sobą efektywnie współpracować. To zdecydowanie lepsza motywacja niż niezdrowa rywalizacja, która potrafi z pewnością nie sprawdza się jako motywacja długoterminowa.

Team building jest niezwykle istotny dla skutecznej działalności firmy. Zespół dobrze zarządzany przez lidera, który potrafi zjednoczyć wszystkich pracowników działa jak sprawny organizm. Bez wątpienia dobra współpraca między wszystkimi członkami zespołu przekłada się na efektywność ich pracy. Pomimo fakty, że poszczególni członkowie zespołu mają swoje specjalizacje i zadania skupiające się w różnych sektorach, bez dobrej komunikacji i współpracy może dochodzić do konfliktów i nieporozumień, które mają wpływ na cały zespół.

Kiedy uda się sprawić, że zespół pracowniczy działa jak sprawnie funkcjonujący organizm – zwiększa się efektywność pracy całego zespołu i każdego z jej członków. Taka współpraca przynosi najwięcej korzyści, a jej efekty widać już w krótkim czasie. Nie da się ukryć, że sukces zgranych zespołów to nie tylko dobra atmosfera – to przede wszystkim lepsze rezultaty finansowe firmy.

Team building – jakie są jego fundamenty

Dobrze funkcjonujący zespół powinien wyróżniać się kilkoma zasadniczymi cechami, które stanowią o jego sile i niezawodności. Pracując nad relacjami w grupie, nieodzowny jest team building i jego fundamenty, które zakładają:

  • nastawienie na wspólne cele,
  • umiejętność komunikacji,
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów,
  • jasny podział na role i specjalizacje,
  • atmosferę sprzyjająca motywacji do działania.

Aby zbudować odpowiednie relacje w grupie wykorzystuje się wiele różnych metod. Część z nich jest tradycyjna, niemniej team building może być także działaniem nieszablonowym i kreatywnym. Chcąc opracować strategię poprawiającą relację między pracownikami należy wziąć pod uwagę fakt, że działalność firm z różnych branż cechują indywidualne potrzeby i formy współpracy między działami. Nie wszystkie rozwiązania są uniwersalne, zawsze warto pamiętać o dostosowaniu strategii poprawy współpracy do konkretnego zespołu.

Team building – najważniejsze korzyści

Team building niesie ze sobą wiele korzyści. Na pierwszy plan wysuwa się poprawa komunikacji między członkami zespołu. Jest ona tym lepsza, im częściej pracownicy mają ze sobą osobisty kontakt. W przypadku pracy zdalnej odpowiednia komunikacja jest zadaniem trudniejszym do realizacji, ale nie mniej ważnym.

Komunikacja usprawnia przepływ informacji w firmie. Dla wielu nowych pracowników – kontakt z kolegami o dłuższym stażu jest dodatkową nauką i możliwością rozwoju własnych umiejętności. Team building buduje także wspólną odpowiedzialność. Praca w zespole to wspólne cele, na których zależy każdemu z ich członków. Ma to działanie dwustronne: działanie w grupie nie wpływa na spadek radości z sukcesu, niemniej zmniejsza stres związany z porażką. Dzięki temu, zwiększa odwagę, wyzwala kreatywność i zaangażowanie w pracę.

Team building pokazuje jak ważne jest odpowiednie wykorzystanie ludzkiego potencjału w firmie oraz, że warto poświęcić czas na pracę nad zespołem. Owoce tej pracy widać szybciej niż można by się tego spodziewać. Dzięki poczuciu wspólnoty i odpowiedniemu podziałowi zadań, każdy z pracowników będzie mógł wykorzystać swoje umiejętności działając na korzyść firmy. Tego typu współpraca daje stokroć lepsze rezultaty niż praca nawet najwybitniejszych jednostek, które nie potrafią ze sobą współpracować.

Dodaj komentarz