Praca w biurze rachunkowym – jakie trzeba mieć kwalifikacje
Jak wynika z branżowych raportów, księgowość to obszar działalności firmy, którego prowadzenie właściciele biznesów najchętniej zlecają zewnętrznym podmiotom. Wynika to przede wszystkim z braku odpowiedniej wiedzy oraz czasu na prowadzenie ksiąg rachunkowych. Oznacza to, że na rynku dostępnych jest wiele ofert pracy dla księgowych. Jakie należy mieć kwalifikacje, aby móc w nim pracować?
Księgowa – wykształcenie
Mniejsze biura księgowe wymagają od kandydatów gotowych podjąć w nich pracę wykształcenia średniego. Chętnie przyjmowane są również osoby będące w trakcie studiów, które w ten sposób mogą łączyć naukę z praktyką.
Biura rachunkowe: oferty pracy w Kaliszu
Osoby myślące o zatrudnieniu w większych biurach rachunkowych muszą już uzyskać wyższe wykształcenie. Najbardziej pożądani są absolwenci kierunku finanse i rachunkowość, który dostępny jest na większości uniwersytetów ekonomicznych w kraju.
Wysoko cenione są również osoby posiadające certyfikaty za ukończenie szkół podyplomowych. Ich tematyka najczęściej związana jest z wąskim obszarem księgowości lub doradztwa podatkowego.
Kompetencje w zawodzie księgowej
Dzisiaj księgowe zajmują się już nie tylko prowadzeniem ksiąg rachunkowym, księgowaniem czy wystawianiem faktur. Zakres obowiązków na tym stanowisku jest znacznie szerszy i nie ma przy tym znaczenia, czy pracujemy bezpośrednio w danej firmie, czy też obsługujemy klientów w biurze rachunkowym.
Doświadczone księgowe często pełnią również rolę doradców podatkowych. Pomagają one przedsiębiorcom wskazać najlepsze dla nich formy prowadzenia działalności oraz warianty opodatkowania. Wymaga to oczywiście posiadania dogłębnej i aktualnej wiedzy na temat prawa podatkowego oraz przepisów dotyczących konkretnej branży.
Osoba, która myśli o kontynuowaniu swojej kariery w branży księgowej powinna być również dobrze obeznana z obsługą komputera i programów księgowych. Dzisiaj to za ich pośrednictwem, a także wielu platform rządowych odbywa się zarządzanie finansami firm. Bez odpowiedniej ich znajomości, praca będzie znacznie trudniejsza.
Dobre cechy księgowej
Specyfika zawodu księgowego sprawia, że w biurze rachunkowym może pracować niemal każdy. Istnieje jednak określony zestaw cech, których posiadanie sprawia, że dana osoba ma większe szanse na znalezienie zatrudnienia w tej branży.
Oto najważniejsze cechy dobrej księgowej:
-
skrupulatność i dokładność – nawet najmniejsza pomyłka w bilansie firmy może narazić ją na olbrzymią karę z US,
-
umiejętność komunikacji – księgowa musi umieć opowiadać prostym językiem o sprawach złożonych, tak by klient był w stanie zrozumieć finansowe zawiłości,
-
analityczny umysł – przeglądanie całymi dniami bilansów i zestawień bez wątpienia nie jest dla osób o umyśle humanistycznym,
-
odporność na stres – ten bez wątpienia pojawi się podczas pracy w biurze księgowym,
-
zdolność do wykonywania pracy zadaniowej – zawód księgowej opiera się w dużej mierze o wykonywanie powtarzalnych zadań.